سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب مهتابی

14 روزش برای کسب آرامش و مبارزه با آدم های سمی

    نظر

14 روزش برای کسب آرامش و مبارزه با آدم های سمی

 

مقابله با آدم های سمی 

فهرست محتوا  پنهان 
1 مقابله با آدم های سمی
1.1 وارد بازی آنها نشوید
1.2 با او درگیر نشوید
1.3 به احساسی که در شما ایجاد می‌کنند توجه کنید
1.4 در مورد رفتارشان با آنها صحبت کنید
1.5 ابراز همدردی کنید، اما سعی نکنید آنها را اصلاح کنید
1.6 مقابله با آدم سمی: نه بگویید و کنار بکشید
1.7 یادتان باشد شما مقصر نیستید
1.8 خودتان را از دسترس او خارج کنید
2 وقتی نمی‌توانید از فرد سمی دوری کنیم، راهکار چیست؟
2.1 مرزهای شخصی‌تان را تعیین کنید
2.2 استراتژی خروج داشته باشید
2.3 روال خود را تغییر دهید
2.4 آنها را تشویق کنید تا کمک بگیرند
2.5 مقابله با آدم های سمی: آرامش خود را حفظ کنید

تعامل با یک فرد سمی می‌تواند از نظر ذهنی خسته کننده باشد، اما استفاده از تکنیک‌های ارتباطی خاص می‌تواند به شما در محافظت از مرزهایتان کمک کند. همه ما یک فرد سمی را می‌شناسیم – کسی که پس از تعامل با او، حال‌مان بد می‌شود. شاید این فرد هر کسی که باشد (یکی از اعضای خانواده یا یک همکار)، مهم است که یاد بگیرید از آرامش‌تان در تعامل با او محافظت کنید. در این نوشتار 13 راهکار برای مقابله با آدم های سمی خواهیم دید.

مقابله با آدم های سمی

مقابله با آدم های سمی

راهکارهای زیر قطعا می‌توانند کمک‌تان کنند که در برخورد با آدم های سمی آرامش‌تان را حفظ کنید. رعایت این موارد به ویژه زمانی اهمیت دارند که فرد سمی یکی از نزدیکان‌تان یا کسی است که هر روز او را می‌بینید.

وارد بازی آنها نشوید

برخی افراد تمایل دارند در هر موقعیتی خود را قربانی ببینند. اگر مشکلی ایجاد کنند، ممکن است تقصیر را به گردن دیگری بیندازند یا داستانی را تعریف کنند که آنها را کمی مثبت تر نشان دهد. ممکن است برای جلوگیری از طغیان عصبانیت وسوسه شوید که سرتان را تکان دهید و لبخند بزنید. این ممکن است امن‌ترین گزینه به نظر برسد، اما می‌تواند آنها را تشویق کند که شما را به عنوان یک حامی ببینند.

مطلب مرتبط :
10 عادت آدم های سمی و شیوه دور ماندن از آنها
10 عادت آدم های سمی و شیوه دور ماندن از آنها

به جای این کار، اختلاف نظر محترمانه را امتحان کنید. مثلا می‌توانید بگویید، “من دیدگاه متفاوتی از این موقعیت داشتم” و آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده را توصیف کنید.

با او درگیر نشوید

برخورد با رفتار سمی یک نفر می‌تواند خسته کننده باشد. ممکن است شخص دائماً از دیگران شکایت کند، همیشه داستان جدیدی در مورد رفتار ناعادلانه داشته باشد یا حتی شما را متهم کند که به او ظلم کرده اید یا به نیازهای او اهمیت نمی‌دهید.

در برابر اصرار برای مقابله با آنها یا دفاع از خود در برابر اتهامات مقاومت کنید. در عوض، با یک جمله ساده پاسخ دهید: «متاسفم که چنین احساسی داری» و او را ترک کنید.

به احساسی که در شما ایجاد می‌کنند توجه کنید

گاهی اوقات آگاهی بیشتر از اینکه چگونه رفتار سمی یک نفر بر شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند به شما کمک کند تا تعاملات خود را با آنها بهتر هدایت کنید. اکثر مردم گاهی اوقات چیزهای بی ادبانه یا آزاردهنده ای را می‌گویند که منظورشان نیست. هیچ کس همیشه بهترین احساس خود را ندارد و بد خلقی می‌تواند شما را عصبانی کند. اینها لزوما سمی نیستند.

اما از خود بپرسید که آیا تحقیر، دروغ، یا انواع دیگر آزار عاطفی و کلامی در بیشتر تعاملات شما رخ می‌دهد. آیا آنها عذرخواهی می‌کنند یا به نظر می‌رسد متوجه شده‌اند که آنچه می‌گویند یا انجام می‌دهند چه تأثیری بر شما می‌گذارد؟ چالش‌های شخصی، سوء استفاده را توجیه نمی‌کند و شما نیز مجبور نیستید آن را بپذیرید.

در مورد رفتارشان با آنها صحبت کنید

در مورد رفتارشان با آنها صحبت کنید

کسی که مدام غیبت می‌کند یا موقعیت‌های دراماتیک ایجاد می‌کند، متوجه نمی‌شود که رفتارش چه تاثیری بر شما یا دیگران دارد. یک گفتگوی باز ممکن است به آنها کمک کند تا متوجه شوند که این رفتار غیرقابل قبول است. مثلا می‌توانید بگویید:

مطلب مرتبط :
6 عبارتی که آدم های سمی به شما می گویند تا عزت نفس تان را پایین بیاورند
6 عبارتی که آدم های سمی به شما می گویند تا عزت نفس تان را پایین بیاورند
  • «وقتی چیزهای ناخوشایند در مورد همکارانم می‌شنوم ناراحت می‌شوم. دوست ندارم در این گفتگوها شرکت کنم.»
  • «من برای اعتماد و دوستی ارزش قائلم، بنابراین اگر دوباره به من دروغ بگویی نمی‌توانم این دوستی را ادامه دهم.»

ابراز همدردی کنید، اما سعی نکنید آنها را اصلاح کنید

مردم می‌توانند تغییر کنند، اما باید خودشان هم بخواهند. ممکن است بخواهید به کسی که برایتان مهم است کمک کنید به جای اینکه او را کاملاً از زندگی‌تان حذف کنید. اما، در حالی که همیشه می‌توانید شفقت و مهربانی نشان دهید، احتمالاً نمی‌توانید آدم‌ها را تغییر دهید.

مقابله با آدم سمی: نه بگویید و کنار بکشید

طرد کردن افراد برایتان سخت است؟ شما تنها نیستید! امتناع و نه گفتن نیز می‌تواند سخت باشد، به خصوص زمانی که کسی سعی می‌کند با احساس گناه شما را وادار به تغییر عقیده کند.

اما اگر تصمیم گرفتید بگویید «نه»، عقب ننشینید. این کار ممکن است چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که از یک داستان دراماتیک برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند. اما هر چه بیشتر «نه» گفتن را به چیزهایی که با آنها راحت نیستید تمرین کنید، راحت‌تر می‌شوید.

یادتان باشد شما مقصر نیستید

رفتار سمی می‌تواند باعث شود که احساس کنید کار اشتباهی انجام داده اید، حتی زمانی که مطمئن هستید اینطور نیست. مواجهه با حملات کسی که رفتاری سمی دارد سخت است. او ممکن است سعی کند کلمات شما را تغییر دهد یا شما را متهم کند که می‌خواهید به او صدمه بزنید.

اما به خودتان یادآوری کنید که رفتار او به شما ربطی ندارد. مرزهای خود را دوباره بیان کنید و سعی کنید حرف‌های او را به خودتان نگیرید. نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و بعد موقعیت را ترک کنید.

مطلب مرتبط :
10 عادت سمی که اعتماد به نفس شما را بر باد می‌دهند
10 عادت سمی که اعتماد به نفس شما را بر باد می‌دهند

خودتان را از دسترس او خارج کنید

خودتان را از دسترس او خارج کنید

این یکی از ساده‌ترین و منطقی‌ترین کارها برای مقابله با آدم های سمی است. افرادی که به شیوه ای سمی عمل می‌کنند “اغلب می‌فهمند که می‌توانند روی چه کسی تاثیر بگذارند. آنها ممکن است وقتی ببینند تاکتیک‌هایشان روی شما اثری ندارد، دنبال کار خودشان بروند.

اگر هرگز در دسترس نباشید، ممکن است در نهایت تلاش برای تعامل را متوقف کنند. این استراتژی می‌تواند به ویژه در محل کار مفید باشد.

وقتی نمی‌توانید از فرد سمی دوری کنیم، راهکار چیست؟

اگر نمی‌توانید به طور کامل از فرد سمی دوری کنید یا مدت زمان همراهی با او را کاهش دهید، باز هم گزینه‌هایی دارید که به شرح زیر است:

مرزهای شخصی‌تان را تعیین کنید

تعیین مرزها مستلزم تصمیم گیری در مورد این است که چه چیزی را تحمل می‌کنید و چه چیزی را تحمل نمی‌کنید. این مرزها را به وضوح بیان کنید و به آنها پایبند باشید. شاید برایتان مهم نباشد که به داستان‌های دراماتیک همکارتان گوش دهید، حتی داستان‌های تخیلی. اما این شما هستید که خط و نشان خود را در مورد توهین کلامی یا شایعات ترسیم می‌کنید.

بنابراین وقتی شروع به تمسخر همکار دیگری کردند، بگویید: “همانطور که گفتم، من به این نوع مکالمه علاقه ای ندارم.” اگر می‌توانید اتاق را ترک کنید یا سعی کنید هدفون در گوش‌تان بگذارید.

استراتژی خروج داشته باشید

اگر در یک مکالمه مسموم گیر کرده اید و راه حلی پیدا نمی‌کنید، ممکن است نگران باشید که ترک کردن موقعیت بی ادبانه به نظر می‌رسد، به خصوص اگر با یک مافوق صحبت می‌کنید.

مطلب مرتبط :
چطور از شر آزارهای والدین سمی خلاص شویم؟
چطور از شر آزارهای والدین سمی خلاص شویم؟

اما ترک کردن مودبانه کاملاً امکان پذیر است.  چیزی شبیه این را امتحان کنید: «متاسفم، اما باید گفتگو را به زمان دیگری موکول کنیم. من خیلی کار دارم، فعلا نمی‌توانم گپ بزنم» یا «ببخشید، منتظر یک تماس تلفنی مهم هستم و نمی‌توانم در حال حاضر وارد این موضوع شوم».

روال خود را تغییر دهید

روال خود را تغییر دهید

 

آیا یکی از اعضای خانواده همیشه هنگام مطالعه شما را گیر می‌آورد یا در مسیر کار شما را نگه می‌دارد؟ شاید یک همکار همیشه هنگام ناهار از اینکه همه با او رفتار وحشتناکی دارند شکایت می‌کند. در حالت ایده آل، چنین افرادی به مرزهایی که شما تعیین می‌کنید احترام می‌گذارند، اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد. اگرچه ممکن است به نظر منصفانه نباشد که شما باید تغییر کنید، اما برای رفاه خودتان ارزشش را دارد.

تغییر روال می‌تواند به شما کمک کند از وارد شدن به مکالماتی که دوست ندارید، اجتناب کنید. به عنوان مثال، سعی کنید ناهار را در جایی غیر از سلف بخورید.

اجتناب از اعضای خانواده می‌تواند سخت تر باشد. سعی کنید یک گفتگوی محترمانه اما محکم داشته باشید به ویژه اگر لازم است روی مطالعه‌تان تمرکز کنید. اگر در راه خروج از در هستید، این استراتژی خروج سریع را تمرین کنید: “ببخشید، دیرم شده!”

آنها را تشویق کنید تا کمک بگیرند

درک اینکه چرا افراد به شیوه‌های سمی رفتار می‌کنند اغلب دشوار است. اما ممکن است آنها با چالش‌های شخصی روبرو باشند که باعث این رفتار در آنها می‌شود. این امر، رفتار بد آنها را توجیه نمی‌کند، اما می‌تواند علت آن باشد.

اگر با فردی که رفتار سمی دارد رابطه نزدیک دارید، به برخی از رفتارهای بد او اشاره کنید و نحوه تأثیرش بر دیگران را توضیح دهید (اگر برای‌تان راحت است). اگر به نظر می‌رسد پذیرای حرف‌های‌تان هستند، آنها را تشویق کنید تا با یک درمانگر  صحبت کنند.

مقابله با آدم های سمی: آرامش خود را حفظ کنید

ممکن است تعجب کنید که چگونه ممکن است در کنار یک آدم سمی آرام بمانید، اما شدنی است. دفعه بعد که در برابر یک آدم سمی و رفتارهای او گیر کردید،‌ موارد زیر را امتحان کنید:

مطلب مرتبط :
نشانه های مردی که همسرش را دوست ندارد (معرفی 24 رفتار گویا)
نشانه های مردی که همسرش را دوست ندارد (معرفی 24 رفتار گویا)

گاهی اوقات ممکن است کنار گذاشتن آدم‌ها از زندگی تنها راه فرار از رفتار سمی آنها به نظر برسد. اما این امر همیشه امکان پذیر نیست. اگر مجبورید با فردی که رفتار سمی از خود نشان می‌دهد وقت بگذرانید، به خود یادآوری کنید که کارهای او تقصیر شما یا مسئولیت شما نیست. یادتان باشد که آنها باید بدانند که شما حاضر نیستید همه رفتارهای‌شان را تحمل کنید.